Неделя, 24 Nov 2024
           
Политика

Партиите похарчиха 1.2 млн. лв. за реклама 20 дни след старта на кампанията

   


Десет дни остават до изборите на 27 октомври, а дебатът по същество между формациите сякаш остава на заден план. Разходите за платена политическа реклама в медиите по време на предизборните кампании е основно перо за партиите, пише Mediapool.

Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) продължава с редовния си мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. Той включва официалните страници на 39 национални и регионални медии - 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Според изискванията на Изборния кодекс договорите между партии и медии се публикуват в 3-дневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяването на изборния резултат.

В предсрочните парламентарни избори на 27 октомври участват 28 политически формации. За голяма част от тях това е деветата кампания в последните три години. Това вероятно е фактор, който е довел до намаляване на партийните финанси.

Кои партии похарчиха най-много средства?

Десет дни преди вота (към 16 октомври), 21 от участниците в изборите са разходвали общо 1 230 335 лв. за реклама в медиите. Това е ръст от два пъти и половина спрямо началото на кампанията. Тази сума е сходна със средствата от изборите през юни 2024 г., както и с кампанията от април 2023 г. - тогава за медии бяха заделени 1.3 млн. лв. на този етап от надпреварата.

Голямо разместване спрямо първите 10 дни на настоящата кампания се забелязва при партиите, отделили ресурси за реклама.

Начело по направени разходи вече излиза "Има такъв народ" с 268 649 лв. През първите дни партията на Слави Трифонов беше отделила едва 14 000 хил. лв. за популяризиране на кандидатите си.

ИТН има два големи договора с основните търговски телевизии у нас - с бТВ (124 хил. лв.) и с "Нова телевизия" (125 хил.лв.) за излъчване на предизборните им клипове. Тези средства представляват 93% от всички вложени от партията пари за реклама в наблюдаваните от ИРПС медии.

На второ място вече е фракцията на Делян Пеевски - "ДПС-Ново начало" със 143 942 лв., като цялата сума е инвестирана в рамките на десетина дни (6 - 16 октомври). "ДПС-Ново начало" е заложила на модела да инвестира сходни суми в по-голям брой медии, който е характерен и за ГЕРБ-СДС. Ако в предишни кампании ДПС е инвестирала умерено ресурси за медийно присъствие, то на този етап само едната фракция на формацията - тази на Делян Пеевски, вече е разходвала почти два пъти повече отколкото за цялата надпревара в изборите през юни 2024 г. Тогава все още неразцепилото се ДПС беше платило 82 250 лв. в мониторираните медии, отбелязва ИРПС.

На трето място по инвестирани средства в реклама на кандидатите си отново е "БСП-Обединена левица" със 137 598 лв.

Кои медии привлякоха най-много средства?

От наблюдаваните от ИРПС общо 39 медии 25 са обявили сключени договори на страниците си в интернет.

Номер едно по привлечени средства продължава да е ТВ Евроком - 253 297 лв., което е ръст с около 26 хил. лв. спрямо началото на кампанията. Второто място е за обществената БНТ със 160 840 лв., следвана вече от бТВ със 146 251 лв. (85% от които са от договора, подписан с ИТН).

Традиционно много голяма част от приходите на телевизия "Евроком" се формират от медийни пакети. Така например за шестте парламентарни кампании в периода април 2021 г. - юни 2024 г. към медията от тази форма на държавна помощ са били насочени 1.396 млн. лв. (от общо 4.2 млн.лв.), отбелязва ИРПС.

В настоящата кампания Централната избирателна комисия (ЦИК) взе решение за отпускане на почти 740 000 лв. за медийни пакети на 19 формации (13 партии и 6 коалиции). Все още обаче тя не е създала регистър на сайта си, от който да може да се проследява как се разходват тези средства, макар да има решение за това.

Такъв регистър беше създаден за изборите на 9 юни 2024 г., след дългогодишен натиск от страна на организации, наблюдаващи изборния процес. Той бе стъпка в посока осигуряването на повече прозрачност и отчетност при използването на публични средства от партиите за реклама на техните предизборни послание.

Някои интересни моменти

Освен безплатните форми за реклама на партиите, в тази кампания продължава и практиката със сключване на безвъзмездни договори. Но те не предоставят информация за каква услуга са сключени и дали например не са бонус за конкретни формации, които вече имат споразумения за платена реклама със съответната медия. Такива договори са сключени между телевизия "Седем осми" и ИТН, "Евроком" и партия "Кой", БСП и "Свободни избиратели", както и в. "Ние" и ДСБ, част от коалицията "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ).

Сайтът "Актуално" пък е възприел интересен подход при спазването на изискванията на Изборния кодекс. Неговият договор с "ДПС-Ново начало" например, през рекламна агенция "Аргент 2002" ООД, е публикуван в нечетим формат. От него може да се различи само сумата на споразумението, без никакви други подробности, отбелязва ИРПС. След публикуването на материала от редакцията на "Актуално" са се свързали с неправителствената организация, която следи изборната кампания и са обяснили, че става въпрос за технически проблем, който вече е отстранен и пълният текст на споразумението вече е видим.

Вестник "Труд" пък отпечатва материали с очевидно агитационно съдържание без да го маркират като такова, смята ИРПС. Неправителствената организация отбелязва, че практиката за представяне на рекламно съдържание като редакторско, без да е обозначено не е нова в кампаниите, въпреки изричните текстове в Изборния кодекс, забраняващи това.

Дарения и средства на кандидатите

Досега в предизборните надпревари основна част от приходите на традиционните партии бяха формирани от държавната субсидия. Когато обаче става въпрос за инициативни комитети или нови формации, те основно разчитат на дарения от симпатизанти или кандидати в техните листи. Ставали сме свидетели на редица журналистически разследвания за социално слаби дарители или донорски кампании в рамките на месец по размер надминаващи "Българската Коледа" например, отбелязват от ИРПС.

И в настоящата предизборна надпревара има формации, които в голяма степен разчитат на набраните дарения. Така, до 14 октомври 2024 г. според регистъра на Сметната палата, симпатизанти и кандидати са допринесли за приходите на формациите с общо 2 296 962 лв. (от тях 1 086 968 лв. са от кандидатите за депутати, а 1 209 994 лв. - от симпатизанти).

Най-силна е подкрепата за кампанията на "ДПС-Ново начало". Малко над половината от всички набрани средства са именно за формацията зад Пеевски – 1 215 000 лв. (53% от всички приходи от дарения и кандидати). Скъпо струваща за кандидатите в коалицията е тази надпревара - 785 хил. лв. са инвестирали те до момента, а симпатизантите на Делян Пеевски са дарили средства в размер на 430 хил. лв.

Другата фракция в ДПС, явяваща се в коалицията "Алианс за права и свободи", е привлякла дарения в размер на 65 320 лв. само от своите симпатизанти. Впечатляващо е, че устремът им да дарят е бил на 4 октомври, когато са направени 70 от всички 71 дарения. Всяко едно от тях е на стойност от по 920 лв. Това е малко под прага на минималната заплата и по този начин дарителите не са задължени да подават декларации за произхода на средствата си, отбелязват от ИРПС.