Сряда, 16 Oct 2024
           
Новини

Провал на МОН във втория ден на е-изпита по природни науки

   
Провал на МОН във втория ден на е-изпита по природни науки

МОН се провали във втория ден на първото по рода си изследване на уменията по природни науки за 9-класниците, сигнализираха директори.

Вчера тестът се е провел през една платформа (СмартТест). Днес учениците е трябвало да достъпят теста през друга (Ведамо), използвайки акаунтите си за е-системата на МОН - НЕИСПУО (Национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование), което става с имейл и парола (същите акаунти се ползват и за вход в Дигиталната раница на МОН, разказват директори). Системата обаче е блокирала и на някои места учениците са си тръгнали след 30 минути чакане, пише "Сега". 

"Вторият ден от “Демо бг пиза” за 9 клас се провали. Причината - невероятните акаунти на МОН! Същите, които държавата ги правеше годиииниии! И уж всичко работеше… Е, какво са 13000 чакащи за нещо като експеримент за изпит! Тишина на екранa", написа ядосан пост Диян Стаматов, директор на 119-то училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета.

По думите му явно системата се е сринала при опита на 28 000 ученици да влязат в нея, което говори, че системата и е-дневниците на МОН, които са е нея, не се ползват почти от никой. В 8:50 ч. системата е тръгнала, но учениците са си тръгнали. "Вие ще чакате ли 50 минути за изпит", пита Стаматов. Той разказа, че с него са се свързали още няколко гимназии, които са се натъкнали на същия проблем. Източници на Сега" споделиха, че ученици в Хасково също са чакали 1 час, за да проработи системата.

"Ако изпитът беше истински, а не пробно тестване на уменията, щеше да е пълен провал - нямаше да покаже реални резултати. Представете си психическото напрежение за децата, които трябва да чакат 1 час за изпит, те просто няма да могат да покажат способностите си", коментират родители.

От МОН излязоха с прессъобщение, в което заявяват, че правят "детайлен анализ на всички технически проблеми, възникнали по време на първия онлайн тест в системата на образованието". 

"Подобен формат се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността ѝ за организиране на различни изпитни формати изцяло на електронни устройства. Изпитът се провеждаше в два поредни дни на две отделни електронни системи, за да се тестват и различни технически решения. През предходния ден (14.10) тестът премина безпроблемно в близо 800 държавни, общински и частни училища. В днешния ден са възникнали различни технически проблеми, които са забавили и неговото започване. В момента се прави детайлен анализ за всички постъпили сигнали от училищата. През вчерашния ден входът в системата се осъществяваше през генериран QR код, а в днешния - чрез въвеждане на потребителско име и парола. Това е довело до трудности при влизане и допълнително натоварване на системата", поясниха оттам.

Днес общо над 16 500 деветокласници са преминали през теста и са го предали. Останалите около 10 хиляди ученици са се отказали или са срещнали технически проблеми в хода на решаването му. За тях ще бъде организирана допълнителна дата, в която по желание могат да се явят отново на онлайн теста. Общо в двата дни от провеждането му са участвали 45 000 ученици.

Резултатите от теста дават само информация за нивото на придобитите умения за ученика и не са свързани с оценяването му. Дадена е възможност резултатите от него да бъдат вписани като текуща оценка и да заместят провеждането на входно равнище по съответния предмет. Това се случва по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика, напомниха от МОН. 

Сегашното изследване поставя фокус върху важни теми от изследването PISA 2025, като типът задачи и средата се доближават до тези в международното проучване. От друга страна се подпомагат и учителите в задаването и оценяването на такъв тип задачи.

Какво е експертното обяснения на провала

Университетски преподавател обяснява, че за теста по природни науки учениците е трябвало да разчитат на акаунтите си за влизане в Дигиталната раница на МОН (според директори това са същите акаунти, с които се влиза и в електронните дневници на НЕИСПУО). Дигиталната раница обаче се ползва много рядко, поради което и много ученици са забравили паролите си. "Но има голям проблем - срам не срам (от МОН - бел. ред.) се сещат, че повечето хора толкова отдавна са се регистрирали и не са влизали в заветните акаунти, че със сигурност голяма част от тях са си забравили паролите. Затова нулират всички акаунти и раздават нови пароли, които учителите да нарежат на малки листчета и да раздадат на учениците по време на изпита. Така съсипват настройките на Windows акаунтите за много купени и раздадени от МОН лаптопи, но това е страничен проблем", посочва той.

По думите му от СмартТест - платфромата, използвана вчера, предугаждат, че учениците масово няма да успеят да си влязат в акаунта, затова измислят работещ начин за автоматичен вход с QR код. Днешната платформа Ведамо обаче изисквала вход с имейл и парола, което е довело до драматичната ситуация с невъзможност масово ученици да не могат да си влязат в акаунтите. По-големият проблем в случая обаче е бил именно сривът в системата.