Сряда, 16 Oct 2024
           
Коментари

Причините за катастрофата на "Граф Игнатиево" - неправилна оценка на височината на L39 при малък полет

   
Причините за катастрофата на \

Относно проверката на версията, че катастрофата на "Граф Игнатиево" е възникнала вследствие на отказ на авиационната техника. Комисията формулира 3 основни хипотези. Отказ на силовата обстановка, отказ на управлението на самолета и отказ на параметрични дискове.

По първата хипотеза. Комисията анализира характера на разрушенията по авиационната техника при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепването откъм диска. Лопатките на следващата степен на компресора са деформирани, което води до заключение, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност. Деформацията на лопатките на компресора и характера на откъсването им говори за това, че върху роторите на компресора е имало приложен голям въртящ момент, който се получава при работа на турбините на повишен режим на двигателя.

Това стана ясно от резултатите и анализа на черната кутия, прочетени от Петко Василев, държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в служба "Военна полиция" на пресконференция в Министерство на отбраната.

Другата основна причина е неоправдан висок риск при изпълнение на елементи от висок пилотаж, както и неправилна оценка на височината - с по-малко височина при по-малък полет. Не са спазени донякъде изходните данни за влизане и излизане от елементите при полета.

На самолетите е имало боеприпаси, за да не се променя центъра на тежестта на самолета.

Той обясни, че разследването за тежката авиокатастрофа се е провело в 4 направления - проучване на летателната подготовка, медицинско изследване, изследване на техниката и проучване на обстоятелствата за катастрофата. Изготвени са и документи, които са организирали дейността за полета, определени са екипажите, които е трябвало да участват и упражненията, уточни полковник Василев.

Петко Василев посочи още, че при разследването не са открити организационни данни, които да са допринесли за авиокатастрофата. Нямало е и никакви оплаквания от екипажа, както и промени в настроението. На самолетът L39 е извършен ремонт в Чехия. Самолетът притежава необходимия запас от ресурси и са извършени всички видове подготовки спрямо военната документация. Не са открити и течове по самия самолет.

Министърът на отбраната Атанас Запрянов обясни, че е поел ангажимента при разчитането на черната кутия веднага да информира обществото за резултатите и причините за смъртта на двама военни пилоти. За Запрянов е тежко да приеме инцидента, защото човешкият живот е най-ценният капитал за Министерство на отбраната. Машини и техника се купуват, но обучени пилоти трудно се намират, призна министърът. Разследване на черната кутия е независимо от съдебното има за цел предотвратяване за в бъдеще на подобни злополуки. Ако след такъв инцидент не се зададе въпросът "Защо?", значи не е за тази работа, посочи Запрянов. Той подчерта, че МО не е съд и прокуратура, като няма да посочи виновници за тежката авиокатастрофа.

Запрянов добави, че командирите трябва да вдъхват увереност и сигурност, а тези, които не я вдъхват, не са за тази работа. Той изтъкна, че всички искания за оставки към настоящия момент са спекулации. "Аз слухове и хипотези няма да коментирам, а моите решения ще бъдат в резултат на проверката на ВВС, а не в резултат на интерпретациите на един или друг командир", увери министърът на отбраната.

news.bg