Четвъртък, 21 Nov 2024
           
Новини

Столичните шофьори: Или бонуси от 1.10, или ефективна стачка

   
Столичните шофьори: Или бонуси от 1.10, или ефективна стачка

Служители на столичния градски транспорт, подкрепени от Федерация на транспортните работници "Подкрепа" (ФТР "Подкрепа") и Съюза на транспортните синдикати в България (СТСБ), излязоха днес на протест пред Столична община и затвориха ул. "Московска". Около 150 души се събраха с искане за незабавно въвеждане на обещаната бонусна система от 1 октомври 2023 г., което кметът на София Васил Терзиев обяви, че се отлага за 2025 г.

Синдикатите изразиха възмущението си от липсата на ангажимент от страна на кмета и местната власт, които по техни думи не са успели да вземат важни решения за подобряване на условията на труд и повишаване на заплатите на служителите в градския транспорт. Отказът от въвеждане на справедлива бонусна система е възприет като знак за безсилие и липса на политическа воля за реални промени.

Представител на столичния електротранспорт изрази разочарованието си пред събралите се протестиращи: "В края на август поискахме среща с Терзиев и очаквахме яснота по въпроса не получихме такава до 4 октомври. Бонусната система трябваше да влезе в сила през октомври, но нищо не стана. Всички служители на градския транспорт в София сме готови на нови протести следващата седмица, ако исканията ни продължават да се игнорират, включително и спирането на градския транспорт в цяла София."

С протестиращите разговаря зам.-кметът по транспорт Илиян Павлов. Той изрази своята подкрепа към транспортните работници, но подчерта, че бонусната система ще стане възможна след актуализацията на бюджета. "Увеличихме заплатите с 15%, бонусната система отнема време, но ще бъде въведена до края на годината", заяви Павлов.

На място бе и общинският съветник от ПП-ДБ-Спаси София. Той заяви, че разбира проблемите на протестиращите, но в момента средствата за бонусната система липсват. Бонев увери, че след актуализацията на бюджета проблемът ще бъде решен. Думите му бяха посрещнати с освирквания от страна на транспортните работници, които не приемат обещания без конкретни действия. "Опитвам се да направя баланс между шофьорите на градски транспорт да взимат големи заплати и да имат добри условия на труд, и пътниците, които искат да стигат бързо и, вместо да използват личните си автомобили, да ползват градски транспорт", коментира Борис Бонев.

Общинският съветник от МК "БСП за България" Ваня Григорова отговори на Бонев и Терзиев с твърдението, че средствата за бонусите вече са заложени в бюджета, но въвеждането им не се изпълнява поради липсата на воля от страна на градската управа. "Схемата е готова и финализирана, въпреки твърденията на Терзиев, че не е. Причината, поради която няма финално решение, е защото Терзиев и Василев избягват срещи със синдикатите", подчерта тя.

Григорова изрази разочарованието си от това, че не е било подкрепено предложението й за увеличение на бюджета за авто- и електротранспорта с 3,3 млн. лева, като е било блокирано от гласовете на ПП-ДБ-СС и Синя София. Григорова допълни: "Терзиев твърдеше, че не го е страх от протести, а сега не е тук сред хората. Защо се крие, ако не се страхува?"

Служителите на градския транспорт и синдикатите изразиха готовност да продължат протестните действия, ако не бъде постигнато споразумение и не бъдат удовлетворени техните искания за по-добри условия на труд и по-високи възнаграждения.