"Надлезът е важен за свързаността на северните и северозападните територии на града и е част от третия градски ринг на София", каза кметът Васил Терзиев
"С „първа копка“ днес стартира изграждането на втори надлез над Бакърена фабрика в София.
Започваме работа по изпълнението на надлез, който се очаква да бъде реализиран повече от 30 години. Той важен за свързаността на северните и северозападните територии на града и е част от третия градски ринг на София." Това каза кметът Васил Терзиев, който направи „първа копка“ на обекта.
На събитието присъстваха и заместник-кметовете по финанси и строителство Иван Василев, по „Правен и административен контрол“ Никола Лютов, инж. Георги Кичуков – изп. директор на „ГБС – Инфраструктурно строителство“, кметът на район „Връбница“ Румен Костадинов и общинският съветник Борис Бонев, председател на групата „ПП-ДБ-Спаси София“.
"Втората естакада над Бакърена фабрика е много важен инфраструктурен обект за свързаността на нашия град, – посочи и заместник-кметът на София по направление финанси и строителство Иван Василев. – Надлезът ще бъде с три ленти за движение. Осигурява пряка транспортна връзка между районите "Люлин", "Илинден", "Връбница" и "Надежда".
По време на строителството няма да се затваря за движение съществуващият мост. След завършването му цялото съоръжение ще бъде с две естакади с еднопосочно движение, подобно на моста „Чавдар“ в София.
Новото мостово съоръжение е успоредно на съществуващия мост над жп линията при Бакърена фабрика. Част е от трасето на ул. „Адам Мицкевич“ и третия градски ринг. Надлезът е бил предвиден и разработен още от 1990 г. като проект с две отделни естакади. В периода до 1992 г. е изграден само първият мост, части от устоите от втория, но обектът не е завършен. По първия мост и в момента преминава интензивен трафик, включително линии на градския транспорт."
Какво ще бъде изпълнено
Обектът се изпълнява от „ГБС – Инфраструктурно строителство“ АД. Дължината на надлеза е 720 м. Ще се извърши ремонт и усилване на носимоспособността на устоите, изградени в миналото. Новата конструкция на съоръжението ще е от стоманобетон. Ще се изгради нова предпазна ограда и пешеходен парапет. Ще бъде изпълнена канализация, ще се премести магистрален водопровод, ще се осигури ново улично осветление с енергоефективни осветителни тела.
Предвижда се строителството на надлеза да приключи в средата на 2025 г., като дейностите зависят от метеорологичните условия и предстоящия зимен сезон.
След завършване на съоръжението пропускателната му способност ще се увеличи двойно, което ще спомогне за по-добрата връзка между големите северозападни квартали на столицата. Това ще доведе до намаляването на задръстванията и подобряване на качеството на въздуха в града.
Стойността на съоръжението е близо 19 млн. лв., като финансирането се осигурява от държавен бюджет по Програмата на МРРБ за подкрепа на общините.
Проектът за „Адам Мицкевич“
По възлагане на Столична община е изготвен проект за основен ремонт на ул. „Адам Мицкевич“ от бул. „Сливница“ до надлез при Бакърена фабрика по съществуващо положение. Ул. „Адам Мицкевич“ е включена в приоритетите в плана за устойчива градска мобилност (ПУГМ) на Столична община, като целта е цялостното изграждане на третия градски ринг. За реализацията на проекта предстои провеждането на обществена поръчка за избор на строител и финансиране по Програма Приоритет 1 „Интегрирано градско развитие“ на Програмата за развитие на регионите 2021 – 2027 г. (ПРР).