Четвъртък, 21 Nov 2024
           
Коментари

Предизборният сблъсък за Околовръстното на София

   


От 4 месеца една от връзките от и към Околовръстното шосе на София е затворена. Става въпрос за тази към "Бояна" в посока "Младост", както и преминаването под нея от бул. "България" към Околовръстния път отново в посока "Младост", пише MEDIAPOOL.

В последния месец спорът кой, как, кога и защо да я ремонтира се превърна в основна тема на разговорите (през медиите) на две институции - Столичната община и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Решение, макар и временно, уж се намери.

Но изникнаха други потенциални проблеми като въвеждане на винетка за Околовръстното, което макар и държавен път на практика си е част от уличната мрежа на София.

Засилването на междуинституционалното напрежение съвпадна (не)случайно с момента, в който лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че партията му ще разшири и последната отсечка от ринговия път на града. Ако спечели парламентарните избори.
Той дори представи свой проект за тунел от кръстовището при Националния исторически музей към "Люлин". А след това сам го преработи с още по-мащабната ид
ея за още по-дълъг тунел на две нива.

Малко след като Борисов обяви, че Околовръстното е приоритет номер 1 на организацията на ГЕРБ в София, от пътната агенция започнаха с атаките срещу бездействието на Столичната община за ремонта на пътната връзка при "Бояна". За да е ясно на всички, че нещо не е наред, това се правеше с прессъобщения и участия в медиите през бедните откъм новини почивни дни. Общината отговаряше, обикновено със закъснение, отново през медиите. А движението по част от детелината при "Бояна" остава спряно и до ден днешен.

Дори и да предположим, че атаките от страна на държавната институция са предизборни, Столичната община също не може да се похвали с логично и обяснимо поведение по темата. Оттам първо обявиха, че няма как да ремонтират компрометирания мост. После изведнъж намериха начин - три месеца, след като преминаването от бул. "България" (в посока "Бояна") към Околовръстния път и от Околовръстния път към "Бояна" е невъзможно и се налага да се правят доста обиколки.

Гражданите, а не институциите откриха проблема

Околовръстният път на София е държавна собственост, но от години текущата поддръжка и чистенето от сняг са задача на Столичната община. Но въпреки че на практика за този път отговарят цели две институции, не те, а хората откриха, че с пътната връзка от Околовръстното към "Бояна" има проблем. А институциите очевидно разбраха за това от снимки, публикувани във Фейсбук, на които се вижда оголена до арматура една от подпорите на моста.

Кметът Васил Терзиев отиде на място да види проблема и спешно затвори съоръжението и забрани преминаването и под него.

Местната власт, която сега твърди, че Околовръстният път е отговорност на АПИ, възложи обследване на съоръжението. То трябваше да приключи за 45 дни, но съвсем наскоро се оказа, че ставало въпрос за 45 работни дни. (Версиите дали и този срок е спазен също се разминават).

Атака и контраатака

Така сред първоначалната загриженост темата се загуби през лятото, останаха само обиколките на шофьорите и задръстванията. И така до края на август, когато в телевизионно интервю председателят на управителния съвет на АПИ Йордан Вълчев обяви, че Столичната община три месеца правила проект за укрепването на надлеза и "ако те не вземат да го подпрат в близките дни, АПИ може да се наложи да влезе и до 15 септември да подпре моста, за да освободи движението".

Тогава от общината отговориха (с ден закъснение), че укрепването на съоръжението си е работа на пътната агенция, тъй като "мостът е собственост на АПИ, като част от републиканската пътна мрежа".

Да, общината отговарял за текущата поддръжка, но ремонтът на съоръжението бил основен, а такива се правели от държавната агенция.

Подробност е, че същият този мост беше ремонтиран основно от Столичната община през 2018 г., когато кмет беше Йорданка Фандъкова.

Настоящото ръководство на общината обаче твърди, че няма законово основание да влага общински средства в основния ремонт на държавна собственост. И от своя страна обвини АПИ в бездействие по въпроса.

Няма начин, но има начин

Само няколко дни, след като от Столичната община обявиха, че ремонтът на моста на детелината при "Бояна" не е тяхна работа, се заеха да укрепват аварийно съоръжението.

На 2 септември от местната власт обявиха, че главният архитект Богдана Панайотова е издала заповед за това и започвало изграждането на скеле, което да подпре моста. Оттам подчертаха, че решението е временно, докато се направи окончателен ремонт. А целта му е да бъде пуснато движението, без да има опасност за преминаващите.

От екипа на Васил Терзиев така и не отговориха конкретно на въпрос на Mediapool защо аварийното укрепване беше възложено едва в началото септември при положение, че мостът е затворен от края на май. Не посочиха и кой точно извършва ремонта, който би трябвало да струва около 282 000 лева. Сумата включва изкопни работи, отливане на фундаменти, изграждане на подпорна система и наем на въпросната система до края на 2025 г.

Изпълнителите на аварийния ремонт не се избират по обичайния ред с търг, а са поканени директно, тъй като работата трябва да се свърши спешно. Информацията за фирмите, които извършват работата, беше публикувана в регистъра на обществените поръчки няколко дни, след като беше обявено, че спешният ремонт започва. Според данните, обявени на 10 септември, изливането на фундамента е възложено на фирмата "Райстрой", а цената му е около 70 000 лева.

За доставката на подпорните системи под наем трябва да бъдат платени над 104 000 лева, а изпълнител е "Пери България". Фирмата "Валмекс" пък е наета да монтира подпорните системи срещу около 108 000 лева. Според зам.-кмета по финанси, строителство и здравеопазване Иван Василев работата вероятно ще приключи в средата на октомври. В поръчката е записан срок за доставка на скелето около началото на октомври и срок за монтаж от 45 дни след това.

Чий е мостът

Междувременно споровете за това кой трябва да направи основния ремонт на съоръжението продължават и до днес. От общината продължават да твърдят, че то е собственост на АПИ. От АПИ отговарят, че връзките към републиканските пътища са общински.

В спора се включи и депутатът от ПП-ДБ Божидар Божанов, който пусна извадка от кадастъра, според която пътната връзка е държавна собственост.

На картата се вижда връзката от бул. "България" към Околовръстното в посока "Младост". Имотът, над който минава другият мост - от Околовръстното към "Бояна", е собственост на общината, показва справка в кадастралните карти. Така твърдят и от пътната агенция. Но пък казват, че всички връзки са собственост на общината.

Тука има, тука няма винетка

А междувременно АПИ реши да засили предизборното напрежение и обяви, че понеже Столичната община се мотае с подписване на споразумение, касаещо държавните пътища на територията на общината, можело да се въведат винетки за Околовръстния път. Защото нали е държавен, а за държавните се плащат пътни такси.

От Столичната община отговориха, че Околовръстният път, както и всички други държавни пътища, са извадени от обхвата на пътищата, за които се плаща винетка с постановление на Министерския съвет от 2020 г. Зам.-кметът по финансите Иван Василев и шефът на борда на АПИ Йордан Вълчев влязоха в спор за това и в понеделник пред Нова телевизия. Йордан Вълчев на практика призна, че въпросното постановление на правителството действително изключва Околовръстния път от списъка на пътища, за които се плаща винетка, тъй като минава през урбанизирана територия.

Но пък имало други държавни пътища на територията на общината като Северната скоростна тангента, които били извън урбанизирани територии, и за тях можело да се стигне до въвеждане на такса.

Ден преди това кметът Васил Терзиев обяви с пост във Фейсбук, че общината има споразумение с държавната агенция за поддържането на държавните пътища в София за 2024 г. И предстояло да се сключи такова и за 2025 г. В понеделник Йордан Вълчев пък заяви, че общината от две години не подписвала документа с АПИ.

Къде точно е истината може и да не се разбере. Вероятно няма да има и ясен победител в тази междуинституционална престрелка. Жертвата е ясна - гражданите на София.