Туроператорът няма право да прехвърля отговорността върху други доставчици на услуги
Онлайн платформата „Ние, потребителите“ коментира казуса с 87-те български туристи, останали на летището в Корфу, напомняйки за правата на засегнатите. Според нея туроператорите носят отговорност, ако не успеят да осигурят навременното завръщане на туристите в съответствие с предварително уговорената програма. Те са задължени да окажат съдействие без забавяне и да осигурят алтернативни туристически услуги, включително до три нощувки в подходящо място за настаняване.
Туроператорът няма право да прехвърля отговорността върху други доставчици на услуги, както изглежда се е случило в този случай, според информацията, която се разпространява. Ако проблемът не бъде решен с алтернативни варианти, и пакетното пътуване включва транспорт, туроператорът трябва да организира репатрирането на туристите.
При закупуване на „свързани услуги“, отговорността може да премине към доставчика на конкретната услуга – например, авиокомпанията. Тогава тя трябва да осигури настаняване, трансфер и храни за туристите по време на техния принудителен престой. Европейските насоки подчертават, че техническа неизправност на самолет не се приема за форсмажор, което означава, че авиопревозвачът е длъжен да изплати компенсации.
„Ние, потребителите“ съветва туристите да изискват пълно съдействие от отговорните лица и да запазват всички писмени доказателства и касови бележки за направените разходи, за да могат да поискат възстановяване на сумите и обезщетение. Потърпевши туристи съобщават, че срещат трудности с намирането на свободни места за настаняване.