7 формации влизат със сигурност в следващото Народно събрание, още 2 имат шанс да преминат бариерата. Два милиона българи заявяват, че ще упражнят правото си на глас.
Това показват данните от проучване на Тренд по поръчка на „24 часа", реализирано между 17 и 24 септември чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" с таблет сред 1003 души на възраст 18+.
ГЕРБ-СДС запазват лидерската си позиция с 24.8% от всички гласуващи. Битката за второто място остава с неясен край. „Възраждане" отбелязва лек ръст спрямо последните парламентарни избори през юни и се подрежда на втора позиция с 15.6% от гласуващите. Плътно след тях е „Продължаваме промяната-Демократична България" с 15.1% от гласуващите.
Коалицията около Ахмед Доган „Алианс за права и свободи" се ползва с подкрепата на 8.5% от гласуващите. С изравнени позиции са БСП-Обединена левица (6.9%) и „Има такъв народ" (6.9%). Формацията около Делян Пеевски „Движение за права и свободи – Ново начало" се ползва с подкрепата на 5.8% от заявилите, че ще гласуват на предстоящите избори.
Партията на Радостин Василев МЕЧ (3,5%) и Величие (3,4%) остават под парламентарната бариера, но с шансове за парламентарно представителство. Делът на респондентите посочили, че ще гласуват с опцията „не подкрепям никого" е 3,9%, но този процент се разпределя между всички формации.
Очакваната избирателна активност според данните от проучването е между 2 милиона и 2 милиона и 200 хиляди души, които биха упражнили правото си на глас.
В проучването бяха тествани две твърдения относно евентуалните компромиси след изборите. Твърдението „след изборите партиите трябва да направят необходимите компромиси, за да се състави редовно правителство" събира подкрепата на 2/3 от пълнолетните българи, докато 19% са на мнение, че „ако след изборите компромисите са твърде големи, по-добре да има отново избори".
Вторият кабинет на Димитър Главчев се ползва с 19% подкрепа, а 70% изразяват отрицателно мнение. Регистрираме 38% положителна оценка за работата на президента, докато отрицателната е 49%, сочат още данните на Тренд.
---------------------------------------
Проучване на „Тренд" по поръчка на „24 часа", посветено на нагласите на българите на старта на предизборната кампания. Изследването е реализирано в периода между 17 и 24 септември 2024 г. чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" с таблет сред 1003 души на възраст 18+.