Срещу предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) промени по отношение на учебното време и ваканциите за следващата учебна година се обяви в своя позиция синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".
Анализ на синдиката на предлаганите от МОН промени отчита увеличаване на учебното време вместо обявените от образователно министерство по-дълги ваканции.
"На Отраслов съвет, социалните партньори се договориха, като се обявява ваканция, да се отделят почивни дни и официални празници, за да няма недоразумения. Това не е видно в предложението от МОН", посочват от синдикат "Образование".
В позицията се изтъква, че така нареченната есенна ваканция реално е от 1 ден, към който незнайно защо са калкулирани и два почивни дни и тя е обявена за тридневна.
От синдикалната организация допълват, че по подобен начин е изчислена също коледната ваканция с почивка в 5 учебни дни, но обявена за 13-дневна, както и пролетната, която е заложена като 10-дневна, но включва 4 учебни дни без занятия.
"Тук прозира едно желание на МОН, да покажем, че имаме много дни учебно време, което би могло да повиши качеството на българското образование. Очевидно тази зависимост е невъзможна, но все още се помнят думите към българските учители от бившия министър Денков и неговия екип, че учителите в България работели най-малко от европейските си колеги", коментират от синдикат "Образование".
Според анализ на учебното време в Европейския съюз, направен от синдикалната организация, учебното време в дни на българските ученици е малко над средното. Според образователния синдикат към КТ "Подкрепа", ако се увеличава непрекъснато учебното време, няма обаче да се повиши качеството на образованието.
"В така предложеното учебно време, ваканциите са символични, но тук прозира една зависимост от желанието на родителите, да няма много ваканции през работни дни. Това е защото българските родителите не искат да приемат образованието като упорит труд на учениците, а си го представят като социална услуга", обясняват синдикалистите.
Те стигат и до извода, че в учебния график не са отразени глобалните климатични промени и българските ученици и учители осъществяват учебен процес през месец юни в нечовешки условия при 40-градусови температури.
"За външните оценявания в 4 и 10 клас не са предвидени неучебни дни, но организацията на тези оценявания са огромно предизвикателство, като резултатите от тях са лишени от педагогическа логика", посочват още от синдикат "Образование" и предлагат външното оценяване след 4 и след 10 клас да отпадне.