Петък, 22 Nov 2024
           
Свят

Хигиенистка е провеждала интервюта за българско гражданство в консулството ни в Битоля

   
Хигиенистка е провеждала интервюта за българско гражданство в консулството ни в Битоля

Проверка на дейността на Генералното консулство на България в Битоля, Република Северна Македония, е установила редица нарушения, сред които и това, че хигиенитската Весна Котевска е провеждала интервюта на македонски граждани за придобиване на българско гражданство. На този етап дейностите ѝ, извън тези на хигиенист, са прекратени и тя вече няма достъп до архивите и до дейността на консулското представителство.

Това стана ясно по време на изслушването на служебния премиер Димитър Главчев в парламента, предаде репортер на БГНЕС.

„МВнР се отнася изключително сериозно. Действия са предприети още в предходния министър на външните работи. Въз основа на докладна записка от ръководителя на инспектората на МВнР със заповед на министъра на външните работи от 2 февруари 2024 г. е било разпоредено извършване на проверка на дейността на Генералното консулство в Битоля във връзка с постъпил сигнал относно проблеми в работата на Генералното консулство в Битоля при обработване на документи за придобиване на българско гражданство и твърдения за непроведени, или некоректно проведени интервюта", каза служебният премиер.

Комисията от инспектората е била командирована в Битоля за периода от 6 до 9 февруари 2024 г., за да се запознае на място с дейността на представителството.

В хода на проверката е изготвен доклад с цялостен анализ на дейността на дипломатическото представителство с оглед установяване на всички слабости, за което са формулирани изводи и препоръки за подобряване на работата на Генералното консулство и преодоляване на установените нередности.

„Констатирано е действието на македонски колцентър за записване на часове за консулски услуги и предоставяне на информация, който е оперирал на цялата територия на РС Македония и е записвал часове за Генералното консулство в Битоля и Посолството в Скопие. По този начин на юридическо лице с неясна собственост е била предоставена възможност за узнаване, систематизиране и архивирането на личните данни на десетки хиляди лица, които кандидатстват през годините за българско гражданство и всякакъв друг вид консулски услуги", обясни Главчев, като уточни, че телефонът на колцентъра е импулсен.

Служебният премиер подчерта, че е установено, че Генералното консулство в Битоля е наложило практика на работа, с която насочва и реално принуждава клиентите си да ползват услугите единствено на УНИБАНК.

„Не е допуснато и плащане чрез електронно банкиране или чрез ПОС Терминал", добави той.

Главчев обяви, че поради липса на информация – телефонен номер или електронна поща, е установена и невъзможност за подаване на сигнали за корупция и нередности, което буди притеснение и липса на мотивация у гражданите да подават такива, поради страх от реваншитски действия от страна на служителите в Генералното консулство в Битоля.

Констатирани са и нередности при обработка на заявления за придобиване на българско гражданство.

„Генералното консулство в Битоля е насрочвало часове за подаване на заявления за придобиване на българско гражданство значително над капацитета за качествено обслужване, обработване на документите и провеждане на интервю със заявителите, което е довело до допускане на грешки", заяви Главчев и допълни, че част от интервютата не са провеждали въобще или са провеждани набързо и формално.

По думите му това е сериозна предпоставка за наличието на корупционни практики. Освен това липсват и задължителни копия на въпросниците.


Анкета

Ще има ли редовен кабинет?


Резултати