Република Северна Македония (РСМ) възнамерява да спре изграждането на жп линия до България в рамките на паневропейския транспортен коридор 8, съобщава "Плюс Инфо".
Сред мотивите за решението е, че няма гаранции, че България ще изгради своята част от трасето от Коридор 8. Освен това по него влаковете ще могат да могат да се движат с до 60 км в час заради планинския терен. Вицепремиерът и министър на транспорта Александър Николоски предлага парите от заемите проекта да се пренасочат за модернизация на съществуващата жп линия през Скопие, част от Коридор 10. Целта е тя да стане високоскоростна.
Николоски обяви, че ще обсъди идеята с кредиторите. Тя се споделя и от премиерът на РСМ Християн Мицкоски, както стана ясно от негово изказване пред телевизия "Телма".
Според Александър Николски изграждането на 24-километровия жп участък от Крива паланка до границата с България ще бъде скъпо и трудно. Освен това в Крива паланка трябва да бъдат съборени 20 къщи и 20 семейства да останат без дом. Също така, за 4 години трябва да бъдат построени 22 тунела. По думите на Николски задачата е нереалистична и никоя фирма не иска да се ангажира със строителството. Той коментира още, че не се знае дали България ще се свърже участъка в РСМ със своята част от железницата и дали възнамерява да я строи.
Александър Николоски изтъкна също, че за строителството на трасето са необходими 560 милиона евро, което го прави по-скъпо от изграждането на високоскоростна железница.
Затова молим кредиторите на третата част от жп линията за България да седнат и да се разберат за преобразуването на заема за рехабилитация на железния път от Коридор 10 и изграждането на високоскоростна жп отсечка, каза дой и добави, че цялата инвестиция ще струва 220 милиона евро.
За довършването на жп линията от Коридор 8 Николоски посочи, че трябва да се говори и с България и да се види дали тя е готова да изпълни своята част.