Художници и артисти твърдят, че техните произведения са били използвани за изграждането на многомилиардната индустрия за генеративен изкуствен интелект, без да им бъде изплатена каквато и да е компенсация. Мат Дибъл съобщава за предложения закон на САЩ, който ще принуди компаниите за изкуствен интелект да разкрият източниците си, разказва Voice of America/VOA.
"Ето някои от нещата, които направих за "Черната пантера" - казва Карла Ортиз, художник, който проектира герои и сцени за филмовата и телевизионната индустрия.
Търсена от клиентите заради уменията и отличителния си стил, Ортиз е шокирана да открие, че големите генератори на изображения с изкуствен интелект са били обучени с помощта на нейното изкуство и сега го имитират.
"Това е наистина страшно. Особено защото сега това е индустрия, появила се за една нощ, която (струва) милиарди долари, конкурирайки се на нашите собствени пазари", заявява Ортиз.
Много генеративни системи за изкуствен интелект се обучават с помощта на огромни количества текст и изображения, събрани от интернет, без разрешението или знанието на притежателите на авторските права.
Ортис е сред многото създатели на съдържание и притежатели на авторски права, които оспорват тази практика в поредица от съдебни дела срещу компании за АI.
Компаниите за изкуствен интелект твърдят, че извличането на публично достъпни данни от интернет е законно съгласно доктрината за добросъвестно използване на закона за авторското право на САЩ.
Докато се водят тези дела, Конгресът обмисля да задължи компаниите за изкуствен интелект да разкриват източника на всяко използвано от тях съдържание - законодателство, което се разглежда като първа стъпка към компенсиране на собствениците на съдържание.
"Подобно на предложенията, представени в ЕС, моят законопроект задължава компаниите да осигурят прозрачност, като изисква от тях да оповестяват резюме на произведенията, защитени с авторско право, използвани за обучение на системите за изкуствен интелект, което гарантира, че създателите са информирани и разполагат с инструменти да се застъпят за признание или компенсация, когато това се дължи", казва демократът Адам Шиф.
Законодателството е популярно сред групите от творческата индустрия и профсъюзите, които се застъпват за лицензиране на съдържанието за обучение на AI.
Професорът по право в Станфорд , Марк Лемли, представлява две компании за AI в настоящите съдебни дела. Той казва, че обезщетението е достойна цел, но сметките не излизат точно така.
"Да вземем за пример Stability AI, която представлявам. Те се обучават на 2 милиарда изображения в базата данни LAION, цялата компания струва 2 милиарда долара. Дори да кажете, че ще вземем половината от парите на цялата компания и ще кажем, че ще ги дадем на художниците и ще дадем на хората, върху чиито изображения са били обучени, пари, за да ги компенсираме за това, всички ще получат по петдесет цента", казва Марк Лемли, професор по право в Станфордския университет.
Законодателството за оповестяване на данни е важно не само поради причини, свързани с компенсацията, казва Джеймс Гримелман, специалист по технологично право и професор в юридическия факултет на Корнел.
"Мисля, че за развитието на изкуствения интелект е просто добре да се внимава повече за воденето на съответните записи, да се знае какви набори от данни се използват, откъде идват, кой ги проверява за точност и качество. Едно правило за оповестяване може да помогне да се наложат по-високи стандарти за качество в цялата индустрия", казва Гримелман.
Подобно на множеството правни и етични въпроси, които се отприщват с появата на изкуствения интелект, въпросът кога и как да се компенсират тези, които са положили основите му, е в процес на решаване.