Забраната за рекламата на хазартни игри в медиите, която се очаква да се гласува днес по бързата писта на второ четене в парламента, е опасен прецедент с последствия за икономиката. Включително заради изненадващото издигане на идеята, скоростното й прокарване и липсата на каквито и да е било анализи за последствията и ефектите. Отделно - това се случва по време на предизборна кампания.
Мнението споделят икономистите Васил Караиванов и Михаил Кръстев.
Припомняме, предложението влезе в парламента внесено от ГЕРБ и ДПС, а текстовете бяха приети вече на първо четене.
"Случва се нещо много странно. Депутатите се събират изведнъж, има някакъв невероятен ентусиазъм да променят част от икономическите правила, които досега са работили", посочи Караиванов. Според него щетата за бюджета след едно такова решение ще е около 200-300 милиона лева за 2024 г. Караиванов посочи и че до този момент не са предприети никакви действия за ограничаване на хазарта онлайн и предложенията идват изненадващо. 50 процента от хазарта е онлайн, което означава, че зад тази индустрия стои IT сектора, креативна индустрия. "Самите медиите са много малка брънка от цялата верига на добавената стойност", коментира Караиванов.
Той открои и че сериозно последствие би било какъв сигнал се изпраща към всеки един чужд инвеститор.
Че ще има сериозна щета за бюджета е съгласен и Михаил Кръстев, като така заяви, че записаното в оценката за въздействие към законопроекта на ГЕРБ и ДПС е лъжа. "Това е тотално невярно. Не мога да повярвам, че нормативни актове се входират в парламента с подобна аргументация. Знаем, че този сектор е един от големите данъкоплатци. Щетата за бюджета ще е по-висока от 200 млн. лв, вероятно - около 400 млн. лв.", твърди Кръстев.
Пълната забрана на рекламата на хазартни игри в медиите предизвика сериозен отпор сред самия бизнес. От Българската асоциация за хазартни дейности посочи, че забраната няма да постигне целта за ограничаване на хазарта и зависимостите от него, а това, което ще се случи, е разрастване на сивия сектор през нелицензирани сайтове. Това не защитава нито потребителите, нито постъпленията в бюджета от данъци и такси за хазартна дейност. От Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори посочиха, че въвеждането на пълна забрана за рекламиране на хазартни игри в средата на годината е удар по финансовата независимост на медиите, тъй като този сектор има голям дял в рекламните бюджети. Това от своя страна ще има пряк резултат до достъпа на потребителите до спортно и качествено публицистично съдържание. От КРИБ - Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България също излязоха с отрицателно становище, в което заявяват, че пълната забрана за рекламата няма да постигне заложените цели.
Спортни клубове и федерации също се обявиха против.