Със сигурност през тази учебна година няма да има освобождаване от такси за студентите, приети да следват по държавна поръчка. Това съобщи пред БНР Красимир Вълчев, бивш образователен министър, председател на Комисията по образование в НС и депутат от ГЕРБ.
"Това е мярка, която изненада всички. Тя не беше предварително обсъждана, нямаше я в Стратегията за развитие на висшето образование. Тези такси намаляха като процент от доходите"
Всяко подпомагане на висшето образование е полезно, проблемът е как се прави, посочи Вълчев.
"Ние нямаме проблем толкова с достъпа, колкото със структурата на търсенето и обвързаността с пазара на труда", посочи той.
Бившият образователен министър смята, че правилният подход е диференцирано освобождаване от такси за специалностите с очакван недостиг на пазара на труда.
"Длъжни сме да активираме всички инструменти за обвързване на образование с потребностите на пазара". Има много по-смислени алтернативи за изразходването на предвидените средства за отпадане на таксите за студентите, приети по държавна поръчка, посочи той.
"Тези 150 млн. лева може да дадем за стипендии или при обвързване с реализация в страната. Възможно е да ги дадем и при полагане на матура по математика.
"Вместо да обсъдим как да постигнем по-голям обществен ефект, ние се занимаваме с популизма на Асен Василев и Денков. Надявам се тези средства все пак да останат за висше образование", каза той. "Има приет закон за увеличаване на възнагражденията в сектора – могат да бъдат предоставени за тази цел".
За увеличение на заплатите на преподавателите в университетите трябваше да бъдат отпуснати 39 милиона от началото на годината, а след това и допълнително възнаграждение, гласувано със закон.
"Тези средства все още не са отпуснати от Министерството на финансите. Длъжни са да го направят. Трябва да спазят закона. По-скоро е техническо забавяне. Те трябва да се предоставят и въз основа на формула".
В следващия парламент въпросът за студентските такси ще продължи да бъде обсъждан, смята още Вълчев.
"Образованието е тема, по която имаме относителен експертен, политически, професионален и граждански консенсус. Не трябва да се изкушаваме да спекулираме политически по темата за образованието. Повечето мерки изискват продължителни усилия. Един от най-големите ни провали е липсата на последователност", посочи той.