Събота, 27 Апр 2024
           
Свят

ГРУ преформатира потенциала си за провеждането на подривни операции

   
ГРУ преформатира потенциала си за провеждането на подривни операции

 

Джак Уолтинг, Олександър Данилюк, Ник Рейнолдс, rusi.org

Западният дискурс за начините, по които Русия води война се колебаеше между обичайни и нетрадиционни заплахи.  Чак до пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през 2022 година непропорционално голямо внимание се отделяше на руските нетрадиционни методи на водене на война – диверсия, подривна дейност и дестабилизация с помощта на необявени руски войски.

Проблемът е в това, че Русия смята както обичайните, така и нетрадиционните военни средства за инструменти на националната сила и ги използва заедно.

Именно конвенционалната заплаха сдържа ответните мерки против нетрадиционните дейности, като по този начин разширява мащаба на това, което Русия може да направи безнаказано. И обратно, именно нетрадиционните операции на руските спецслужби са насочени към създаването на условия за успешно прилагане на традиционна военна сила.

В началото на 2023 година публикувахме изследване на нетрадиционните операции на Русия насочени непосредствено против Украйна, до и в течение на първата година от пълномащабното нахлуване.

Основно внимание в него беше отделено на дейността на Федералната служба за сигурност на Русия за вербовка и управление на агентурни мрежи в Украйна, планове за създаване на окупационна администрация и възможния режим на контраразузнаване в окупираните територии, след провала на плановете за първоначалното нападение.

В този доклад подробно се описва нетрадиционната военна дейност на Русия извън пределите на Украйна, включвайки усилията по подготовка за дестабилизация на европейски страни, експедиционни операции в Африка с цел завладяване на контрола над критично важни ресурси и обхващане на целеви аудитории в Близкия Изток. 

Неотдавнашните промени в ГРУ предполагат разширяване на заплаха, към която трябва да сме подготвени. Основните изводи в този доклад са, че руските служби активно се стремят да разширят възможностите си в редица области, които представляват стратегическа заплаха за членовете на НАТО. 

Първо, ГРУ рестурктурира методите за набиране и обучение на войски със специално предназначение, а също така преустройва структурата за поддръжка, за да има възможност за проникване в европейските страни.

Второ,

ГРУ иззе функциите на групата „Вагнер“

и агресивно разширява своето партньорство в Африка с явното намерение да измести западното лидерство.

Трето, лидерът на Чечня, Рамзан Кадиров е използван за създаването на широка мрежа на влияние сред чеченското и мюсюлманското население в Европа и Близкия Изток с цел да се пречи на интересите на Запада.

Насилствената подривна дейност и дестабилизацията, които Русия използва при опита за преврат в Черна гора през 2016 година, опитите за дестабилизация на Украйна в навечерието на пълномащабното нахлуване и на Молдова през 2022 година се оказаха неуспешни поради лошата оперативна сигурност, което доведе до разкриването на плановете на ФСБ и провал на реализацията им, както и неточната оценка на руските спецслужби на степента на тяхното влияние в тези страни.

Още един фактор ограничаващ възможностите на Русия  (независимо, че политическият интерес към използването на тези методи се запазва в Кремъл), е и масовото екстрадиране на офицери на руските спецслужби от цяла Европа след нахлуването в Украйна и това разруши целият апарат за подсигуряване, с помощта на който Русия извършваше много от своите операции. 

Въпреки това Москва не се отказва да използва тези методи и след анализирането на недостатъците спецслужбите пристъпиха към промени в совите структури и методи за реализация на тези операции.

Крайно важно е тези, на които е възложено противодействието на руската подривна дейност, да се адаптират и да продължат да се противопоставят на развиващата се заплаха.

След поредица от провали първият етап от реформирането на ефективността на Русия беше повишаването на достоверността на информацията на спецслужбите, както и на оценките на вероятността за успех.

Това беше постигнато в края на 2022 година след реформирането на системата за управление на оперативната дейност.
За целта към администрацията на президента на Русия бяха създадени специални 

комитети за „Особено влияние“ 

под общото ръководство на Сергей Кириенко, отговорни за поставянето на спецслужбите на конкретни задачи против определени страни и оценка на последствията от операциите.

Комитетите започнаха да съгласуват това, което преди представляваше доста разпръснати насоки на усилията на службите.

По този начин през 2023 година, след провала на втория опит за дестабилизиране на Молдова, руската дезинформация, насочена срещу страната, стана много по-последователна и комплексна.

Успоредно с комитетите, други активни мероприятия, като например провокации с насилие, се санкционират от Съвета за национална сигурност под ръководството на Николай Патрушев. 

Но такива операции могат да бъдат реализирани само при наличието на персонал и инфраструктура, способни да ги реализират.
Това преформатиране на потенциала на ГРУ за провеждането на подривни операции е основна тема на този анализ.

ГРУ фиксира три уязвимости,

които е необходимо да отстрани в своята работа по провеждането на нетрадиционни операции.

Първата — незащитеност на персонала и неговата уязвимост към идентификация с помощта на съвременните аналитични методи, включително проследяването на работата на мобилните телефони с местата на използването на рекламни данни и други методи на събиране на публична информация.

Втората слабост е в нарушаването на работата на апарата за подсигуряване на ГРУ в Европа и други райони заради екстрадирането на резиденти и разобличаването на нелегали.

Според доктрината за използването на подразделения за специално предназначение ключова задача е „легализацията— термин, използван от руските спецслужби за създаването на легенда или прикритие, позволяващи да се осъществява тайна дейност в целевата страна.

В зависимост от продължителността на прикритието руснаците 

делят „легализацията“ на пълна и частична

Пълната предполага възможност за пребиваване на място за неопределено време и осигурява сигурността на агента в случай на задълбочена проверка от службите за сигурност.

Частичната легализация е достатъчна за краткосрочна легенда, способна да издържи елементарна проверка.

Макар че подразделение 29155 е успяло да реализира частична легализация, неговата дейност започна да уличава помощниците, преминали пълна легализация и които трудно и по-бавно са били внедрени в съответната страна.

Третият проблем е  надеждността на агентите.

Доколкото разкриването на служителите на ГРУ ограничи тяхното придвижване, управлението на агентите е станало в голяма степен дистанционно. 

Но ГРУ открива, че надеждността на агентите, намиращи се на дистанционно управление, е неудовлетворителна, и в Молдова, както и в Украйна това доведе до срив на операциите.

Процесите за решаването на тези проблеми започнаха в началото на 2020 година.

Естествено, те изискват време и бяха ускорени след пълномащабното нахлуване в Украйна.

Първо, бившият командир на Център 161  беше назначен за заместник-началник на ГРУ, отговарящ за координацията на всички нетрадиционни операции, освен тези, насочени против територията на Украйна.

За да възстанови потенциала за водене на нетрадиционна война Аверянов създава 

Службата за специална дейност

 Сега в състава и влизат три обекта: отряд 29155, който получи званието „Гвардия“, неотдавна създадено подразделение 54654; и щаб-квартира и отдел за планиране  и координация на Службата за специални дейности.

Център 161 сега се състои от щаб-квартира, три учебни подразделения, подразделение за оперативно планиране, три оперативни подразделения, финансово подразделение, също отговарящо за спомагателната инфраструктура и подразделение за снабдяване – общо там работят 147 инструктури, които изпълняват функции и на оперативници.

Процедурите за сигурност в Център 161 също са променени, персоналът повече не носи със себе си личните и служебните мобилни телефони, вместо това се използва контролирана група стационарни телефони.

Ученията не се провеждат на обекта, а в конспиративни квартири.

Много от бившите служители в отряд 29155 сега са преминали заедно с Аверянов в щаба на Службата за планиране и управление на оперативната дейност. За провеждане на операции се набират нови хора, променена е схемата за набор и обучение.

Подразделение 54654 работи с персонал при пълна легализация при подготовка на операциите. Освен набор на персонал без предишен военен опит се вербуват и изпълнители чрез подставени компании, най-известната от които наричат „Дирекцията“.

Те принадлежат на ГРУ, но без други връзки с руското правителство.

По този начин имената и другата информация за вербованите не попада в правителствените отчети, а заплатите им са в отделни ведомости.

Подразделение 54654 е ориентирано към разузнаване чрез мрежи от нелегали: офицери, действащи без дипломатическо прикритие.

За да скрият личността им, те често са назначавани в министерства несвързани с отбраната и в частни организации.

ГРУ реорганизира и основата за изграждането на мрежи са осигуряване в целевите страни. 

В периода, когато много страни имаха бизнес с Русия, използването на граждани с двойно гражданство и делови партньори служеше като ефикасно средство за легализация на нелегали.

Западните санкции обаче доведоха до засилване на вниманието към такива хора, затова в настоящия момент главните усилия са насочени към 

чуждестранни студенти обучаващи се в руски университети

В бюджета на Център 161 са отделени средства за стипендии на студенти от Балканите, Африка и други региони.

Доколкото те често се представители на елита на съответните страни, сами по себе си стават ценен източник на разузнавателна информация и полезни инструменти за операциите.

Изпращането на руски студенти в страни, които още са относително открити за руските граждани, включително под прикритието на руска дисидентска диаспора, създава за отряд 54654 възможност да вербува персонал за непреднамерена легализация на руски нелегали.

По ирония на съдбата организираната престъпност осигурява още един вектор за легализация. ФСБ силно е проникнала в организирана престъпност, включително за вербовка на лица за извършване на актове на насилие, като участниците не винаги знаят, че работят под контрола на Русия.

Още един важен вектор за възраждане на апарата за подсигуряване е 

руската диаспора

Някои от избягалите от мобилизацията след началото на войната се обявяват против войната в Украйна. Участието в руски опозиционни мероприятия и медии осигурява повърхностно „етично измиване“ и впоследствие осигурява път за легализиране, доколкото тези лица могат да поискат убежище в съответната страна.

Те могат да бъдат финансирани чрез фиктивна или реална продажба на недвижимост в трети страни.

Днес Русия се опитва активно да възстанови потенциала за провеждане на различни операции. Доколкото войната в Украйна се проточва, Русия има интерес от създаването на криза извън границите и. 

Балканите предоставят особено сериозни възможности за такива начинания.

Русия е и активно заинтересована в дестабилизацията на страните в Европа, където ще се провеждат избори и съществува широк спектър от възможности за обостряне на поляризацията в обществото.

Заради описаните мерки за възстановяването на своя авангард Русия представлява сериозна и постоянна заплаха. 

Информационните операции 

са най-важният фактор, способстващ дестабилизацията и подривната дейност на Русия. Често се игнорира факта, че общественото мнение и манипулирането на обществените настроения е средство за мобилизация или парализиране на избирателите, които обслужват различните фракции от елита на дадената страна.

Руската теория на промяната е базирана не на убеждаването на мнозинството, а на разширяването на правата и възможностите на политиците в целевата страна, които оглавяват въвеждането на политики, благоприятни за Русия.

Faktor.bg