Вторник, 17 Фев 2026
           
Коментари

Защо Топлофикация София връща пари с 9% ДДС , а абонатите доплащат с 20%

   


Абонатите на "Топлофикация София" ще доплащат изравнителните сметки с 20% ДДС, но ако трябва да им се върнат надвзети през отоплителния сезон пари, върху сумите ще се начисляват 9%.

Например, ако абонат е ползвал повече отопление за 100 лв., той трябва да плати 120 лв. на "Топлофикация София". Но ако му е било начислено 100 лв. повече и трябва да му се върнат, ще получи 109 лв.

Този различен подход се обяснява от "Топлофикация" с временно променената ставка за ДДС. При управлението на правителството на Кирил Петков беше решено като социална помощ ДДС за парното да се намали от 20% на 9% за периода от юли 2022 г. до 1 юли 2023 г.

Сега при фактуриране на изравнителните сметки е възприет принципът при потребена енергия повече от прогнозната (т.е., когато абонатът ще доплаща) да се прилага ДДС ставка, приложима към датата на издаване на фактурата, а тя е след 1 юли т.г., когато размерът й е 20%.

В случаите, когато "Топлофикация София" трябва да върне пари на абоната, е избрано да се прилага ДДС ставката, действала за периода на потребление - май-юни 2022 г. е 20% ДДС, но от юли 2022 до април 2023 г., когато е отоплителния сезон, тя е 9%.

Защо е избран този подход, който е в ущърб на клиентите, "Дневник" потърси отговор от столичното топлофикационно дружество. "Изготвянето на общата фактура за сезон 2022/23 г. , както и прилагането на Закона за ДДС са съгласно дадените указания от Министерството на финансите и Националната агенция по приходите", отговориха от "Топлофикация София".

Кремен Георгиев, председател на Асоциацията на топлофикационните дружества в България, обясни вчера пред БНР по този въпрос следното: "Ако трябва да се доплаща, към момента на фактуриране ще бъде добавен 20% ДДС. Ако обаче трябва да се получават пари обратно, ДДС ще е 9%, защото задължението е възникнало към момента на действащ 9% ДДС".

През миналата година беше обратното - клиентите, на които прогнозно им бяха начислени 20% ДДС, но имаха да доплащат, получиха корекции надолу на дължимия данък върху допълнителната сума.

Срокът за рекламации по изравнителните сметки е до 31 август и те трябва да се подават в съответната фирма топлинен счетоводител.


Анкета

Кое най-много ви ядосва в България днес?


Резултати