Събота, 24 Сеп 2022
           
Политика

За покупка на газ има много варианти, но търсят ли се

  12.08.2022 10:44  
За покупка на газ има много варианти, но търсят ли се

Възможности за доставка на газ до България има много, въпреки че целият свят в момента се стреми да си подсигури суровината. Търговете обаче не могат да се организират така бързо както вероятно очаква служебното правителство, а в това време има опасност да се загубят вече договорени количества.

 

Същевременно нито някой от правителството, нито от създадения енергиен щаб дава информация какво се случва докато времето напредва за пълнене на хранилището в Чирен и за осигуряване на количества до края на годината.

 

Бизнесът от индустриалния сектор е притеснен дали ще има газ, без да обсъжда цената, която в тази ситуация не може да бъде и ниска. За абонатите на "Топлофикация София", най-големият консуматор на газ в страната, също има много неизвестни.

 

"Има страшно много възможности"

 

Има страшно много възможности, които няма нужда да изреждаме поотделно откъде може да се достави газ в момента. Въпросът е "Булгаргаз" да анализира всички, да се подредят от най-добра към най-лоша и да се действа. Така изглежда ситуацията за Калоян Стайков, главен икономист на Института за енергиен мениджмънт. Посочва обаче, че от откритото заседание на КЕВР за цената на газа за август е останал с впечатлението, че газовият доставчик се държи като дирекция на Министерството на енергетиката, която разчита на указания от министъра какво да прави и кои договори да подпише, което обезмисля цялата роля на този обществен доставчик.

 

Според икономиста перспективите за това къде да се намерят доставчици на газ са като преди няколко месеца с тази разлика, че се задълбочава намесата на Русия на европейския газов пазар с продължаващото ограничаване на доставките, което нагнетява страх, разтваря ножицата между търсене и предлагане още и в крайна сметка вдига цените.

 

"По този начин руснаците пряко влияят пазарната цена, а оттам и по голяма част от дългосрочните им договори, които са обвързани с цените на борсите. Този ефект не е ограничен само до ЕС, той се отразява и на пазарите в САЩ и Южна Америка, които са свързани", казва той.

 

Допълва, че част от доставчиците за близките периоди могат да се търсят в съседните страни, където има остатъчни количества при търговците - в Румъния, Гърция, Турция. Междувременно Турция възобнови сондажите за търсене на нефт и газ в Източното Средиземноморие.

 

През седмицата бившият депутат от "Демократична България" Владислав Панев обяви за свое посещение в Алжир, при което е установил, че "има вариант" да се договори вноса на газ от там.

 

 

Въпросът дали газът е руски не стои

 

Според икономиста се води напълно безмислен дебат по темата, която въведе опозицията на предходното управление, че България пак внася руски газ, но с посредници. За него проблемът е дали този газ го има, защото ако Русия напълно спре доставките за Европа, то тогава пълното им заместване е много трудно.

 

Когато има такъв външен шок, последното, което ни трябва, е правителство, което нищо да не казва и уверения, че всичко е наред, работи се, което е хубаво, но това е само първата стъпка. Ако няма, започват спекулации и се чудим газът руски ли е или не е, коментира Стайков.

"Дневник" изпрати въпроси през миналата седмица на Министерството на енергетиката за това какво точно се прави за газовата криза в момента, но отговори все още не са получени.


От изявите на ресорния министър Росен Христов до момента се разбра, че правителството е поискало отсрочка от американската компания "Шение", с която кабинетът "Петков" има договорка, но още няма отговор. 

 

Това е първата доставка от общо седем, за които България има оферта от доставчика като тя трябва да бъде потвърдена до 19 август. За нея Христов казва, че е поискана отсрочка от две седмици, в които се надява сегашното правителство да намери на по-добра цена. За тази доставка България има договорен и слот с търговец на терминала "Ревитуса" в Гърция, чиято покупка също трябва да бъде потвърдена. За договорените още два танкера до края на тази година няма уговорени слотове. Проблемът с тях е, че се изчерпват като някои търговци ги купуват и после препродават, което допълнително ги оскъпява, но без тях доставката е невъзможна дори при договорени количества. Междувременно Гърция обяви, че е разширила "Ревитуса" и би трябвало скоро да има нови търгове за заявяване на капацитет, тоест да има нови слотове.

 

От интервю на предишния премиер Кирил Петков в сряда сутрин се разбра, че заедно с разходите за регазификация и пренос тези договорени 7 танкера ще осигурят количества на цена с 20 долара под пазарната.

 

Междувременно "Булгаргаз" обяви нов търг за доставка на газ, което бившият енергиен министър Александър Николов обяснява като задължение с цел да се проучи възможността да бъдат получени по-изгодни оферти. По-късно това обясни и наследникът на поста Росен Христов.

 

Стайков добавя, че няма как търгове за газ да се организират така бързо, както вероятно очаква служебното правителство. "Но ако няма да им стигне времето и въпреки това рискуват вече договорени доставки с ясна цена и единствен отворен въпрос как да влезе в България, изглежда твърде рисковано, подчертава икономистът.

 

 

Калоян Стайков, икономист

© Надежда Чипева, Капитал

Калоян Стайков, икономист

 

 

Казва, че тази година фокусът на всички страни е осигуряване на доставки, а не толкова цената. Напомня, че през миналата година азиатските пазари са се презапасили и не са били толкова активни в купуването през 2022 г. до момента, в който Русия е започнала да ограничава доставките за Европа, което събуди страха, че газът няма да стигне.

 

Стайков не остава с впечатление и че се водят активно разговори с Турция за ползване на нейната инфраструктура и търговци. Както и да се постигне междусистемна свързаност с нея, така че да се ползват съоръженията на турска територия. В четвъртък Росен Христов спомена Турция единствено във връзка с разговорите за осигуряване на слот за доставка на втечнен газ.

 

Чиито нерви издържат по-дълго

 

Русия ограничава доставките за ЕС, но в същото време това е най-големият й пазар и разчита на приходите от него за валутни постъпления. Стайков напомня, че тъкмо този аргумент работеше за тезата, че до война няма да се стигне. "Логиката беше, че тя е толкова свързана с ЕС, че не би рискувала тези ползи за една война, но се оказа, че това не е вярно. Оттук нататък и двете страни ще понесат болка - едните разчитат на валута, другите - да си захранват икономиките", анализира той. Напомня, че в настоящата ситуация се е оказало, че Европа може да да работи с намалени доставки на руски газ.

 

"Ще се окаже, че може и без руски газ, няма да е толкова евтино и лесно, но веднъж като се направи тази стъпка, връщане назад няма.

 


Калоян Стайков

 

По спекулациите, че възстановяване на отношенията с "Газпром експорт" ще осигурят на България евтин газ, икономистът посочва, че дори България да има договор за най-добрата цена, когато спрат доставките, тази цена по никакъв начин не ни устройва. По същия начин ако се съгласим на новите условия на Русия, нямаме сигурност, че след два месеца няма да ги спрат, напомня той. Затова и нов дългосрочен договор не означава, че газът няма да спре по средата на януари като напомни, че това вече се е случвало през 2009 г.

 

Дори страните в ЕС, които получиха изключение за внос на руски петрол, защото нямат свои пристанища, доставките им са спрени. Тази липса на сигурност е това, което прави този договор непривлекателен, посочва той. Дава за пример и страни, които се съгласиха на условията на "Газпром" и въпреки това са с орязани доставки. "От април натам всички илюзии трябва да са изчезнали вече... Дори страни като Унгария и Сърбия се подготвят за ситуация, когато руският газ спира. Което би трябвало да е показателно", заключава той.

 

Какво ще прави бизнесът

 

Липсата на сигурност колко и на каква цена ще са газовите доставки занапред е проблем за индустрията още преди началото на инвазията на Русия в Украйна. Сега обаче не цените са най-важният проблем, а дали изобщо ще има достатъчно суровина. Въпросът е поставен за известно време на пауза за някои производства, които са в планови ремонти, траещи 30-50 дни. Въпреки това и въпреки компенсациите от държавата настоящата цена на газа е голям проблем за повечето индустрии, зависими от него. "Дори да произвеждаш, не можеш да натрупаш такъв ресурс, че да си платиш за газа. Още повече, че и стоката става непродаваема", обяснява пред "Дневник" Ивайло Найденов, изпълнителен директор на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори.

 

Допълва, че проблемът със скъпия готов продукт е стоял още преди войната, защото не всички конкуренти на българските производители плащат толкова скъп газ, тъй като имат дългосрочни договори на по-ниски цени. Някои оцеляват, защото цените на продуктите - като например металите, са били високи. Сега обаче те спадат глобално и производителите им не могат да разчитат на това, за да изкарат и за поскъпващия непрекъснато газ.

 

"Освен това някои от нашите конкуренти в Европа затвориха. Ние още държим фронта, но няма да издържим дълго", допълва Найденов.

Ивайло Найденов, изпълнителен директор на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори

© Цветелина Белутова, Капитал

Ивайло Найденов, изпълнителен директор на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори


Прогнозата му е, че високите цени на горивото ще останат и ако няма държавни компенсации, очаква някои производства да спрат в средносрочен план - месец-два. Подчертава, че това са негови анализи, още няма такива заявки от членовете на организацията и всичко ще зависи от обезпечеността с поръчки. В някои заводи поръчките понамаляха, при други не са още, но са при други цени. Ще се инкасират загуби и то в най-добрия случай. Има производства, които не могат да спрат каквато и да е загубата - например стъкларите, описва ситуацията той.

 

"Там пещта като се напълни със стъкло, работи 10-12 г. без спиране, а ако спре, 3 години трябват за рестарт". В тези производства се работи на минимум, колкото да не спира.

 

При намалени доставки на газ или решение за ограничаване на ползването влиза в действие наредба на Министерството на енергетиката. В нея е определена процедурата, по която се ограничава доставката на газ в зависимост от технологичните особености и приоритета. Така едни ще бъдат по-силно ограничени, други - по-малко, ако се стигне дотам.

 

Индустриите естествено разчитат на управляващите да намерят изход от кризата, но са с нагласата, че дали ще им бъде наложено, или някои сами ще си наложат ограничения, такива най-вероятно ще има. Найденов дава пример с компания, която си е предплатила и осигурила нужното й количество. Ако обаче доставките за цялата страна спаднат, това намалява налягането в тръбата и реално газът не може да стигне до всички.

 

Не очаква чудеса и в цените. "Няма как да намерим нещо на различна цена от тази на спот пазарите, защото ние търсим някакви остатъци от спот пазара, а когато търсиш остатъци на пазара и ги търсиш на пожар, никой няма да ти ги продаде по-евтино", посочва Найденов. С колегите му се надяват поне ограниченията да бъдат оповестени своевременно - поне две седмици предварително.

 

Засега индустриите плащат навреме сметките си на "Булгаргаз" - при това половината от количествата авансово. Но ако тежката ситуация се задържи, прогнозата е, че може да се стигне до забавяне, което само ще утежни ликвидната криза, в която се намира държавният доставчик.

 

На въпрос мислят ли индустриите за алтернатива на газа Найденов обяснява, че при някои няма такова - стъкларската промишленост, например, а при други е възможно да се замени с амоняк, но и той в момента не е особено евтин, защото цената му е функция на тази на газа. В допълнение преминаването на друго гориво изисква преработка на съоръжения, което в общия случай освен, че трае години, но и не позволява междувременно производството да продължи.

 

На водород не може да се разчита в близките години, а и няма толкова водород, казва Найденов. Допълва, че преминаването на мазут е немислимо, защото първо, комплексните разрешителни на предприятията не го допускат, а освен това повечето от тях не поддържат мазутни стопанства, тъй като и при форсмажорни ситуации не им е позволено да минават на това гориво. В допълнение, за да може да се ползва, то трябва да се подгрява непрекъснато, което означава още разходи. И не на последно място някои горелки могат да работят с него, други - само за кратко, а трети изобщо не.

 

Пълни ли се хранилището в Чирен

 

По уверения и на бившия министър на енергетиката, и на представители на "Булгаргаз" хранилището в Чирен се пълни и до октомври се очаква близо 80% от капацитета му да е запълнен. Към момента запълняемостта е над 40% като седмично се запълват средно по 6.5%. На въпрос защо процесът не върви по-бързо както е в повечето страни от ЕС, Александър Николов, енергиен министър в кабинета "Петков" в телевизионно интервю посочи, че причината е високата цена на газа на пазара, което препятства по-бързото пълнене.
Според плана на ЕС всички хранилища трябва да бъдат запълнени поне 80% преди началото на ноември.

 

От години се говори за разширението на капацитета на хранилището, има проект, чието изпълнение започна със закъснение. Актуалният план е увеличаването на капацитета му от сегашните 550 млн. куб. м на 1 млрд. куб. м да приключи до края на 2024 г. След приключването на строителните дейности се очаква да може едновременно да се черпи газ и да се нагнетява докато в момента това не е възможно.

Хранилището в Чирен.

© Анелия Николова

Хранилището в Чирен.


Целевите параметри за разширение на хранилището ще бъдат постигнати чрез изграждане на надземни съоръжения, сондажи и газопровод с дължина около 45 км.

 

В актуализацията на бюджета за 2022 г. бяха заложени държавни гаранции за 1 млрд. лв., които да послужат на "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" да вземат по-изгодни заеми. Единият от тях е за финансиране на разширението. Общата стойност на проекта е 285.5 млн. евро като Брюксел предостави безвъзмездно 78 млн. евро за нови сондажи, газостанции и нов газопровод. Останалите 207.6 млн. евро ще се търсят като заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.

 

"Булгаргаз" пък има опция за заем от ЕБВР за 150 млн. евро, с които да се купи алтернативен на руския газ тъкмо за хранилището в Чирен. Пред "Дневник" Александър Николов обяви, че заемът е вече договорен с Европейската банка за възстановяване и развитие за покупката на алтернативен на руския газ, а за него не е нужно да се чака одобрението на Европейската комисия.

 

Топлофикация София - пестене по принуда

 

Пестенето на енергия, план за което има целият ЕС и което започна вече в някои страни, може да дойде не по линия на две тарифи за потребителите каквито идеи има, а защото самата "Топлофикация София" няма да получи толкова газ, колкото й е нужно, за да доставя отопление и подгрята вода на над милион жители на града. Вече се появиха коментари на енергийни експерти, че ако се наложи най-големият потребител на газ в страната да пести, то в сградите през зимата ще бъде хладно, освен че ще е скъпо. "Дневник" изпрати въпроси по темата на софийската топлофикация.

 

Това, че софийското дружество ползва една трета от нуждите на страната от газ обяснява и защо неговите неплатени дългове за ползваната вече суровина оформят голяма ликвидна дупка във финансите на "Булгаргаз". Това затруднява държавната компания да посреща разходите си - основно за покупка на газ, който непрекъснато поскъпва, както и за слотове, които също са скъпи, за доставка на втечнен газ.

 

От създаването си софийският тец работи на въглища, от 1963 г. - на мазут, а от 1975 г. - на природен газ.

 

По данни на изп. директор на дружеството Александър Александров централата може да работи известно време на мазут, но това не е желан вариант по екологични причини - силно замърсяване на въздуха, който и без това е проблем за града особено през зимните месеци, тоест тъкмо през отоплителния сезон. Преминаването на работа с мазут е одобрено по закон за не повече от 10 дни на 12 месеца, при евентуално спиране на доставките на газ, обясни той пред общински съветници неотдавна.

 

"С наличния мазут можем да осигурим средно около 2 месеца. При спиране на доставките на газ можем относително спокойно да изкараме до началото на отоплителния сезон. След това вече ще трябва да се търсят варианти", казва той.