Събота, 25 Юни 2022
           
Новини

Столичните общинари приеха Икономическата рамка за градския транспорт

  23.06.2022 14:29  
Столичните общинари приеха Икономическата рамка за градския транспорт

С 32 гласа "за", 19 "против" и 1 "въздържал се" общинските съветници приеха Икономическата рамка на обществения градски транспорт в Столична община за 2022 година. Докладът бе внесен от съветниците Карлос Контрера и Зафир Зарков.

По време на дебатите бяха отхвърлени твърденията, че е ниска събираемостта на задълженията в столична община, че има дублиращи се линии с метрото и че няма реформи в транспорта.

Не можем да позволим хаоса в държавата да се пренася в София, заяви председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев. "Не приемам тезата на МФ, постъпила с писмо до кмета на София, че ние трябва да увеличим цените на билетите и картите. Общественият транспорт е социална услуга - част от него са трудови, друга част са на пенсионери, студенти, ученици", уточни той. 

"Ние управляваме двумилионен град, където ежегодно има превози, в този двумилионен град има 330% по-високи сметки за природен газ, по-високи сметки за ток. Това са извънредни обстоятелства", каза Георгиев. Той обясни, че 40% от данъчните приходи в София отиват за градски транспорт. Където има злоупотреби - да бъдат разследвани и наказани виновните, но не може покрай Илия да гори и Свети Илия, цитира поговорката той. "Извънредните обстоятелства налагат извънредни решения", заяви Георгиев.

Според независимия общински съветник Борис Бонев в София с 400 хил. души по-малко население е имало повече пробег на градския транспорт през 90-те години. В градовете, които се управляват добре, е нормално повече хора да ползват обществен транспорт, каза той. 

"Абсурдно е да се премахват линии, защото дублирали метрото. В Прага увеличават броя на транспортните средства при дублиране. 150 млн. лв. е дупката в бюджета на градския транспорт, догодина колко ще е дупката", запита Бонев. 

"Господин Бонев е разбрал, че премиерът (в оставка Кирил Петков - б.р.) греши, че не трябва да се режат дублиращи се линии. Всички сме на мнение, че не трябва да поскъпва билетчето, на трето място - за съкращенията, съмнявам се, че някой иска трамваи и автобуси, за които нямаме ватмани", каза водещият заседанието Георгиев в отговор на независимия общински съветник. 

Зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов увери, че събираемостта на задълженията на Столична община е над 90%. 

Според съветника от ДБ Симеон Ставрев столична община има несъбрани 400 млн. лв. приходи. Да погледнем първо в нашата градинка, призова той.

"Градският транспорт не получава добра цена за газа", смята Ставрев. Цената на газа е неизгодна, тя е 200 лв. на мегават час, а "Булгаргаз" продава на 143 лв. на регулирания пазар, това е повече от 25%, които можехме да спестим от прекупвачите, уточни Ставрев.

Думите му бяха подкрепени и от Карлос Контрера от групата на патриотите, според когото общинските оператори са принудени да купуват на свободния пазар без да има гаранция. Това е ситуация, създадена от либерализирането на режима, "Метрополитен" и "Столичен електротранспорт" плащат 3-4 пъти по-скъпа цена на газа", уточни той.

Според Зафир Зарков от ГЕРБ сметката за ток на електротранспорта е над 500 лв. за мегават час. Писмата с твърдения - не се познава как функционира градския транспорт, обясни той. Не си даваме сметка, че само месец-два транспортът на София ще е с празнични разписания. "Препоръките от правителството са неправилни и неадекватни, нито една от предлаганите на думи реформи няма как да осигурят необходимите средства до края на годината", каза той.

По думите на Контрера, ако народните представители решат обществените оператори, транспортни, социалните и здравни заведения, да се върнат на регулирания пазар, ние ще си решим тези проблеми. Социална услуга като обществения транспорт е извадена на свободния пазар, каза той.

Първите разчети за икономическа рамка на градския транспорт започнаха от 1,85, сега е 3 лв. на едро за литър. Няма как Столичен автотранспорт да не го калкулира. Компенсации няма да получим, защото те са само за физически лица, допълни той.

Контрера оспори и тезата, че не са реализирани реформи. "През април въведохме в експлоатация нова трамвайна линия, близо 40% от разписанията бяха ускорени. Районите, където е 3-ти метродиаметър имаха реорганизация на наземния транспорт, въведе се възможност за електронно таксуване. Когато се плати с банкова карта - над 2 пътувания системата автоматично да отразява дневна карта", обясни той.