Неделя, 07 Мар 2021
           
Новини

Столична община е напът да плати още 4.95 млн. лв. на МТК Гроуп за крайградски линии

  14.12.2020 18:30  
Столична община е напът да плати още 4.95 млн. лв. на МТК Гроуп за крайградски линии

Столична община е напът да плати допълнително 4.95 млн. лв. на частния автопревозвач "МТК Гроуп" за крайградските автобусни линии, които предлага на столичани. Причината е клауза в договора между общината и превозвача, която позволява цената на услугата да се актуализира при инфлация или дефлация от над 5 на сто, а също и при промяна на цената на горивата с повече от 20%. Частната транспортна фирма смята, че такива събития са регистрирани и дори е готова да си търси правата в съда. В резултат на това комисия от Столичния общински съвет е провела разговори с дружеството и е постигнат "компромис" да се плати само главницата по тази индексация, без лихвите. За развръзката се разбра от доклад, внесен от общинските съветници от ГЕРБ и ВМРО за разглеждане в комисията по финансови въпроси.

Договор за 8 години

От доклада става ясно, че договорът с "МТК Гроуп" е за 8 години и е подписан на 2 декември 2016 г. Уточнено е, че за услугата ще се плаща по 3 лева/км на превозвача с годишен пробег 5 579 000 км. За да установи индексацията, комисията е разгледала решения на КЕВР през годините за повишаване на цените на природния газ, който се ползва от автобусите на частния превозвач. Изследвани са данни и НСИ за инфлацията, регистрирана в периода на действие на договора.

В края на септември дружеството оперираше линия 21/22. Тя бе разделена на две крайградски линии 21 и 22. Едната ще обслужва маршрута Централна гара - село Войнеговци, а другата от жп гарата до село Подгумер.
Собственици на "МТК гроуп" са Велизар Илиев и "Джей Ар инвест" АД, а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев, който според медийни публикации е първи братовчед на покойните основатели на застрахователната компания ВИС-2, братята Георги и Васил Илиеви.

Реакция

Предстоящата 5-милионна индексация обаче поражда въпроси. От инициативата "Спаси София" припомниха изказване на кмета Йорданка Фандъкова, която през 2017-а година тя е хвалила този договор.

"Благодаря на всички, които имат заслуги за този изгоден за общината договор", казва тогава Фандъкова.

Три години по-късно вече е ясно, че реалната цена на МТК е по-висока от тази на общинското дружество Столичен автотранспорт, фирмата съди общината и тя е принудена да ѝ плати 5 млн. лв. със задна дата. И това е само началото, отбелязват от "Спаси София" и посочват - "Случаят е нагледен пример как ГЕРБ и ВМРО работят в комбина и нанасят удар след удар на гражданите на София. Всеки път Фандъкова, която уж е с големия управленски опит, екип и идеи, твърди, че е намерила най-доброто решение, но само няколко години по-късно всичко се оказва поредната безогледна лъжа, за която всички ние плащаме."

На коментарите на "Спаси София" контрира общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера.

"Експертите", криещи се зад една фейсбук страница, които не смеят да излязат с лицата си, мълчат за факта, че по този договор общината е задължила частния оператор да вози само с газови автобуси Евро 6, нещо, с което не можем да се похвалим в други части на столицата. Чудя се в кой точно момент фантомите от "Спаси София" ще започнат да си редактират постчето или направо ще го изтрият."
Контрера добавя, че във всеки нормален договор има споразумение за индексация.

Стара слава

Още преди около година Демократична България поиска от Агенцията за държавна финансова инспекция да разследва сделката на общината с "МТК Груп". Мотивът бе, че липсва подробна разбивка как е формирана цената от 3 лв./км, освен това липсва и информация как е определен годишният пробег. От отговор по ЗДОИ стана ясно, че Столична община не е направила свои собствени изчисления.

Според изчисленията, направени от Демократична България още през миналия октомври, вземайки предвид реалната цена за обслужването на тези линии, според европейските и български норми за печалба, към момента Столична община плаща близо 50 стотинки повече на км. За 8 години, какъвто е срокът на договора, това би довело до поне 22 млн. лв. надплащане за концесионера. /mediapool.bg