Еднократна добавка към пенсиите - по 50 лева за 3 месеца, ще получат всички пенсионери. За помощта са отделени общо 318,1 млн. лева.
Това е една от социално-икономическите мерки за преодоляване на Ковид-кризата, които премиерът Борисов обяви на брифинг в Министерския съвет днес. Възможно е мярката да бъде удължена, добави Борисов.
Одобрено от правителството е отпускане на 1 млрд. и 163 млн. лева за социални мерки и на 731 млн. лв. за икономически мерки, които ще дойдат от националния бюджет.
Социални мерки
Увеличава се минималният размер на обезщетенията за безработица от 9 на 12 лева, считано от 1 октомври 2020. За целта се отпускат 12 млн. лева.
Увеличава се и продължителността на изплащане на парични обезщетения за безработица с 3 месеца за хората с минимално обезщетение, считано от 1 октомври. Така срокът скача от 4 на 7 месеца.
Увеличават се разходите за персонал с 30% от 1 август 2020 г. на органи и администрации, които са натоварени с дейности по овладяване на пандемията и последствията от Covid-19, включително за служители на първа линия, увеличаване на ставката за нощен труд, както и допълнителни разходи за извънреден труд в размер на 92 млн. лева. Средствата са предвидени за структури от системите на МЗ, МТСП, МВР, НЗОК и др. (в т.ч. са РЗИ-тата и социалните работните).
1 милиона лева ще бъдат заделени за медицинските специалисти, ангажирани с Ковид-19 до края на 2020. С тях ще се изплащат по 1000 лева допълнително на работещите на първа линия медици.
Увеличават се стандартите по делегираните от държавата дейности за училищно и детско здравеопазване, за да достигнат заплащането, определено по колективния трудов договор, считано от 1 август 2020 г. Предвижда се и увеличаване на стандартите в социалната сфера - домовете за възрастни хора, домове за хора с увреждания, центрове за настаняване от семеен тип, дневни центрове за деца и др.
Увеличават се субсидиите на лечебните заведения за дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, субсидирано от МЗ. Допълнителните средства ще са за лечение на инфекциозни болести, туберкулоза, неспецифични белодробни заболявания, психични заболявания. Ще се дават и за лечебни заведения в отдалечени и трудно достъпни райони.
Увеличава се стойността на здравноосигурителните плащания за медицинска и дентална помощ - 10%, в размер на 126,3 млн. лева. Средствата ще са предназначени само за разходи за медицински персонал за достигане на минималните нива на заплащане по колективния трудов договор.
Отпускат се допълнителни средства за лични асистенти по Закона за личната помощ в размер на 122 млн. лева. Така ще се осигурят средства за целогодишните разходи за лични асистенти.
Култура
За творчески проекти на творци на свободна практика чрез фонд "Култура" се отпускат 15 млн. лева.
Икономически мерки
Министерството на икономиката ще направи всичко възможно мярката 3-10 (безвъзмездна помощ от 3000 до 10 000 лева за малки предприятия) да достигне до фирмите в рамките на 10-15 дни, обяви премиерът.
Туризъм
Субсидия от 35 евро за седалка на турист в самолет ще се изплаща за всеки, ползващ туристическа услуга в България при полети с капацитет от поне 100 пасажери.
Туроператорите и туристическите агенти също минават на по-ниската ДДС ставка от 9%. Същата ставка ще се прилага и за предлаганите в заведения вино и бира, защото "туризмът изключително много моли" за това, каза Борисов.
У нас ще бъдат допускани и туристи от Молдова, Северна Македония, Сърбия, Израел, Кувейт - след предоставяне на PCR тест с валидност 72 часа, обяви Валери Симеонов.
Мерките са начертани от петък до неделя заедно с коалиционните партньори и синдикатите, каза Борисов. Мая Младенова, offnews.bg