Малко след 15 часа депутатите одобриха окончателно текстовете от бюджета за държавното обществено осигуряване за 2018-та година.
С над 11 млрд. лева ще разполага Националният осигурителен институт догодина.
С 40 лева месечно се увеличава обезщетението за майчинство през втората година, решиха депутатите при второто гласуване на бюджета за държавното обществено осигуряване. Майките, които отглеждат дете на възраст от една до две години, ще получават по 380 лева на месец. Със закона народните представители решиха минималният осигурителен доход и минималната работна заплата да бъдат 510 лева от 1 януари.
От 1 юли догодина минималната пенсия ще бъде 207,60 лева. Това записаха депутатите на второ четене в бюджета на държавното обществено осигуряване. Максималната пенсия остава 910 лева, защото тя е обвързана с максималния осигурителен праг, който запазва равнището си от 2 600 лева, съобщи БНР.
Таско Ерменков от левицата гласува „против“.
„Вие запазихте максималния осигурителен доход и гласувах против това, защото всички, които гласувахте „за“, сте в конфликт на интереси. Защото вие няма да плащате този данък“, обоснова се той.
Социалният министър Бисер Петков обясни логиката на запазването на максималния осигурителен праг:
„Ограничаването на размерът, върху който се правят вноски в първия, респективно и във втория стълб, има за цел да остави разполагаем доход в по-високодоходните групи, които, ако желаят да увеличат пенсионния си доход, имат друга възможност за това“.
Минималното обезщетение за безработица ще бъде 9 лева дневно, което е ръст с лев и 80 стотинки, обясни Светлана Ангелова от ГЕРБ и припомни, че на него имат право тези, които са уволнени дисциплинарно и тези работници и служители, чийто трудово или служебно правоотношение е прекратено по тяхно съгласие и те са взели накуп между 4 и 6 брутни работни заплати.
Максималният размер на обезщетението ще бъде малко над 74 лева дневно. С новите текстове се увеличава срокът, върху който ще се изчислява обезщетението, което ще получава всеки, който остане без работа.
Земеделските производители ще плащат с 350 лева минимален осигурителен праг от догодина. Ръстът е с 50 лева, а не със 180 лева, както бе предложено първоначално. Хасан Адемов от ДПС опонира на новия праг
„Гледаме на тази категория като на привилегировани лица. Това въобще не е така. Те не са привилегированите лица на държавното обществено осигуряване, а са донор на системата за социално подпомагане“, е мнението на депутата.
За повече пари за пенсии се обявиха от БСП и ДПС в началото на дебатите по бюджета на държавното обществено осигуряване. При второто четене на текстовете Георги Гьоков от левицата обвини управляващите, че бюджетът им не е социален:
„Приходната част на бюджета на държавното обществено осигуряване е подценена. Това се превърна в трайна практика и тенденция при изготвянето на бюджета и в края на бюджетната година всеки път има сериозно преизпълнение от порядъка на 5-6 процента“, посочи социалистът.
Според Ирена Димова от ГЕРБ предложенията на опозицията са популистки и не отговарят на реалните възможности на държавната хазна:
„Няма основание за увеличение на планирания размер на приходите, а всяко увеличение на разходите води до нарастване на трансфера от държавния бюджет за покриване на недостига от средства, което допълнително натоварва разходната част на държавния бюджет“, опонира тя на критиките на опозицията./vevesti.bg

